Ksenia Kouzmenko wordt internationaal geroemd om haar gevoelige en technisch indrukwekkende pianospel en is zeer geliefd als kamermuziekpartner.

Ksenia Kouzmenko werd geboren in Minsk, Belarus, als dochter van een pianistenechtpaar. Ze begon haar piano-opleiding bij Vladimir Zaretski en Grigory Shershevski aan het Nationaal Muziekcollege van Belarus. Op twaalfjarige leeftijd debuteerde ze als soliste met orkest. Ze studeerde af met onderscheiding aan de Nationale Muziekakademie van Belarus bij Igor Olovnikov. Daarna studeerde ze bij Naum Grubert aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Ze volgde vele masterclasses bij o.a. Abbey Simon, György Sándor, Vazha Chachava, Lazar Berman, György Kurtág, Earl Wild, Charles Rosen, Karl-Heinz Kammerling, Ivan Moravec en naam deel aan Bach-interpretatiecursussen bij professor Walter Blankenheim. In 1997 werd ze uitgenodigd om als fellow-student deel te nemen aan het Zomerfestival in Tanglewood (V.S.).

Ksenia Kouzmenko speelde met het Nationaal Symfonieorkest van Belarus, het Zeeuws Orkest, het Brabants Orkest, het Collegium Instrumentale Brugense, het Valeriusensemble en het Nederlands Blazersensemble. Ze soleerde in het Kurtágproject van het Koninklijk Conservatorium onder leiding van Reinbert de Leeuw. Op aanbeveling van György Kurtág zelf speelde ze zijn "...quasi una fantasia..." met het Orchestra della Svizzerra italiana, onder de directie van Olivier Cuendet, tijdens het Luganofestival in Zwitserland. Ksenia maakte opnames voor de Nationale Omroep van Belarus, de Nederlandse televisie, de BRT, Classic FM, de Concertzender en is regelmatig te beluisteren op Radio 4 en Brava.

Ze treedt op in Nederland, België, Duitsland, Zwitserland, Engeland, Spanje, Italië, Rusland, Slovenië, Griekenland. Sinds 1999 geeft ze les aan het Koninklijk Conservatorium en de School voor Jong Talent in Den Haag.

Ksenia Kouzmenko speelt soloconcerten en kamermuziek in alle mogelijke bezettingen. In ruim 30 jaar heeft ze een enorm rijk repertoire opgebouwd, van Bach tot Kurtág. Ze zoekt continu naar nieuwe composities en maakt graag ongewone, inspirerende programma's. Zo zijn er een aantal projecten ontstaan met Tsjechische muziek, met o.a. wereldpremières van een aantal stukken uit de XXste eeuw. Ook heeft ze zich verdiept in het bespelen van de XIXde-eeuwse Érard-vleugel met zijn bijzondere klankeigenschappen.

Discografie:

2013: “Poème”. Franck, Ysaÿe.

Met Lisa Jacobs, viool.

Challenge Records, CC72624

 

2018: “Whispering Leaves”.  Janáček, Páleníček*, Martinů.

Met Lucie Štěpánová, cello.

Cobra Records, COBRA 0069

 

2018: “Ranges of Érard”.

Heller, Chopin, Schumann, Tsjaikovski, Debussy, de Falla, Rachmaninov, Skrjabin, Cervantes.

Érard-vleugel (Londen, 1863).

Zefir Records, ZEF 9656

 

2019: “Fenêtre sur le jardin”: Tsjechische muziek voor pianosolo.

Suk, Janáček, Martinů, Kvapil*, Kabeláč*. 

Cobra Records, COBRA 0070

 

2020: “Vánoce”/”Christmas in Czech piano Music”.

Suk, Novák, Kvapil*, Martinů, Křička*, Janáček.

Cobra Records, COBRA 0079

 

2023: “La présence lointaine”.

Mompou, de Séverac, Albeniz, Debussy, Ginastera, Guastavino, Cervantes, Lecuona.

Érard-vleugel (Londen, 1863).

Zefir Records, ZEF 9695

 

*: wereldpremière

Maak jouw eigen website met JouwWeb