In 2017 werd mij gevraagd om een soloconcert te geven op een Érard-vleugel uit 1863. Ik aarzelde, want ik had nog nooit op zo’n instrument gespeeld. Maar mijn nieuwsgierigheid naar een vleugel waarop in de XIXe eeuw zo ontzettend veel muziek werd gecomponeerd en gespeeld was te groot. Het was heel erg interessant om al die nieuwe klankkleuren en mogelijkheden te ontdekken. Na het concert stelde Zefir Records voor om een CD op deze vleugel op te nemen.

Het leek me leuk om een labyrintisch programma samen te stellen waarin je na ieder stuk steeds een ander pad zou kunnen nemen, en nieuwe verhalen laten ontstaan. Deze CD is maar één voorbeeld. En alles speelt zich af in Érard-gebied (red: titel: Ranges of Érard!).

Wat is zo bijzonder aan dit instrument? In tegenstelling tot de moderne, kruissnarige vleugel waar de bassnaren schuin over de andere liggen, en de klanken dus veel meer mengen, lopen de snaren van een Erard-vleugel parallel aan elkaar. En aan de houtnerf van de zangbodem: de donkere streepjes zijn de winters, de lichte streepjes zijn de zomers. De winters zorgen voor de stijfheid van het hout, de zomers voor het doorlaten van de klank. Door die parallelle snaren hoor je alle tussenstemmen heel helder, waardoor je veel verfijnder en genuanceerder kunt spelen. Ik denk dat het ook de manier heeft beïnvloed waarop ik nu op een moderne vleugel speel.

En het werkt als een fascinerende tijdmachine: de Érard-vleugel was enorm populair en geliefd in de XIXe eeuw, en zo kunnen we ons voorstellen hoe deze muziek 150 jaar geleden geklonken heeft.

Ranges of Érard: Reis in de tijd

 

Pjotr Tsjaikovski (1840-1893)                “Mei. Witte nachten”, op.37b no.5 (1876)                                                                        

                                                                                Sentimentele wals, op.51 no.6 (1881)

Stephen Heller (1813 - 1888)                   Barcarolle, op.138 no.5 (1874)

Frédéric Chopin (1810-1849)                   Wals in a, op.34 no.2 (1831/1838)                                                                             

                                                                                Nocturne in As, op.32 no.2 (1837)

Robert Schumann (1810 - 1856)            Concert-etude naar een Caprice van Paganini in g, op.10 no.2 (1833)                                                                                 

                                                                                Arabeske op. 18 (1838) 

                                                                                Intermezzo op.26 (1839)

Claude Debussy (1862-1918)                  “…General Lavine - eccentric”                               

                                                                                “…Bruyères”                                                                                   

                                                                                “…La puerta del Vino”

Manuel de Falla (1876 - 1946)                 Homenaje “Le tombeau de Claude Debussy (1920)                                                                                

                                                                               “Danse rituelle du feu (pour chasser les mauvais esprits)”